Αρκετά παιδιά με αυτισμό δεν χρησιμοποιούν καθόλου λόγο. Ως επίπτωση
αυτού, είναι απαραίτητο να βρούμε ένα τρόπο για να τα βοηθήσουμε να
επικοινωνήσουν τουλάχιστον τις βασικές τους ανάγκες.
Το PECS (Picture Exchange Communication System- Επικοινωνιακό Σύστημα Ανταλλαγής Εικόνων), αναπτύχθηκε
το 1994 από τους Bondy και Frost ως ένα
συγκεκριμένο πακέτο εκπαίδευσης σε ενισχυτική εναλλακτική επικοινωνία που
απευθύνεται σε παιδιά και ενήλικες με αυτισμό που δεν έχουν λόγο και άλλες
επικοινωνιακές δεξιότητες προκειμένου να εκκινήσουν την επικοινωνία.
To PECS χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο Πρόγραμμα
Αυτισμού του Delaware, και
κέρδισε παγκόσμια αναγνώριση διότι έδωσε έμφαση στην έναρξη της επικοινωνίας
ανάμεσα στα άλλα συστατικά της. .
Απώτερος
σκοπός του προγράμματος είναι να μάθουν τα παιδιά πώς να κάνουν σχόλια και να
απαντούν ευθέως σε ερωτήσεις.
Οι έξι φάσεις
της εκπαίδευσης του PECS είναι:
- Στάδιο 1: οι μαθητές μαθαίνουν να ανταλλάσσουν μια εικόνα για κάποιο αντικείμενο ή δραστηριότητα που επιθυμούν πραγματικά.
- Στάδιο 2: χρησιμοποιώντας ακόμη μεμονωμένες εικόνες, οι μαθητές μαθαίνουν να γενικεύουν τη νέα τους δεξιότητα χρησιμοποιώντας την σε διαφορετικά μέρη, με διαφορετικούς ανθρώπους και σε διάφορες αποστάσεις.
- Στάδιο 3: οι μαθητές μαθαίνουν να επιλέγουν ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες εικόνες για να ζητήσουν κάθε φορά κάποιο επιθυμητό αντικείμενο ή δραστηριότητα. Οι εικόνες τοποθετούνται μέσα σε ένα βιβλίο επικοινωνίας (με κρίκους και λωρίδες Velcro), όπου φυλάγονται οι εικόνες και αφαιρούνται εύκολα για επικοινωνία.
- Στάδιο 4: οι μαθητές μαθαίνουν να δομούν απλές προτάσεις πάνω σε μια αποσπώμενη βάση χρησιμοποιώντας μια εικόνα «θέλω» μαζί με την εικόνα του αντικειμένου που επιθυμούν. Κατά το στάδιο αυτό, οι μαθητές μαθαίνουν να διευρύνουν τις προτάσεις τους προσθέτοντας επίθετα, ρήματα και προθέσεις.
- Στάδιο 5: οι μαθητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το PECS για να απαντούν στην ερώτηση «τι θέλεις;».
- Στάδιο 6: κατά το στάδιο αυτό οι μαθητές διδάσκονται να κάνουν τα σχόλια όταν ερωτώνται: «Τι βλέπεις;», «Τι ακούς;» και «Τι είναι αυτό;». Μαθαίνουν επίσης να συνθέτουν προτάσεις που αρχίζουν με τις λέξεις «Βλέπω», «Ακούω», «Νιώθω» κ.τ.λ.
Το PECS διδάσκει
ουσιαστικά ένα παιδί να ανταλλάσσει μια φωτογραφία/ εικόνα του επιθυμητού
αντικειμένου με ένα δάσκαλο, ο οποίος ανταποκρίνεται άμεσα στο αίτημα αυτό. Δεν
χρησιμοποιούνται λεκτικές προτροπές, οπότε η εκκίνηση είναι άμεση και
αποφεύγεται η εξάρτηση από βοηθήματα. Στη συνέχεια τα παιδιά μαθαίνουν να
διακρίνουν διάφορα σύμβολα και να τα τοποθετούν όλα μαζί προκειμένου να
δομήσουν απλές «προτάσεις». Τα παιδιά διδάσκονται να κάνουν κάποια σχόλια ή να
ρωτάνε άμεσα αυτό που θέλουν.
Χρησιμοποιείται
συνήθως συμπληρωματικά με άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα όπως το TEACCH, το οποίο
χρησιμοποιεί εικόνες εδώ και πάρα πολλά χρόνια για να βοηθήσει τα παιδιά τα
οποία δεν έχουν λόγο και αποτέλεσε ουσιαστικά το εφαλτήριο για την ανάπτυξη του
PECS.
Μαρία Χούτρη
Ειδική Παιδαγωγός
No comments:
Post a Comment